مقاله

آیا PS4 را به PS5 تبدیل کنم؟

PlayStation 5 فرا رسیدن فصل تعطیلات 2020 بود، اما به نظر می رسد هنوز بحثی در مورد PS4 در مقابل PS5 وجود دارد. طرفداران پلی استیشن که قبلاً یک PS4 یا PS4 Pro دارند، با تصمیم سخت حفظ کنسول فعلی یا ارتقاء خود دست و پنجه نرم می کنند. خریداران جدیدی که هرگز صاحب کنسول پلی استیشن نشده اند، باید تصمیم بگیرند که آیا PS5 ارزش پول اضافی را دارد یا اینکه PS4 Pro نیازهای بازی آنها را برآورده می کند. هر کنسولی را که انتخاب کنید بدون شک ساعت های بی شماری از سرگرمی بازی را برای شما فراهم می کند. اما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهمتر است: صرفه جویی در پول یا تجربه یک بازی ارتقا یافته. برای تصمیم گیری در مورد مسیری که می خواهید بروید، به تفاوت های قابل توجه بین کنسول‌ها نگاه کنید. 

مقایسه PlayStation‌ها

فرق PS4 و PS4پرو در GPU و CPU آن است و می تواند با وضوح 4K نمایش داده شود. هر دو کنسول در حال حاضر با یک هارد دیسک 1 ترابایتی عرضه می شوند و اگرچه حافظه بیشتری در PS4 Pro وجود دارد، اما به میزان قابل توجهی بیشتر نیست. اصلی‌ترین چیزی که PS4 Pro را 100 دلار گران‌تر از PS4 می‌کند، GPU و CPU ارتقا یافته است. با این ارتقاء بازی ها می توانند روان تر و سریع تر اجرا شوند.

اگرچه PS5 تقریباً از هر نظر از PS4 Pro ارتقا یافته است، ارتقایی که ما بیشتر از آن لذت بردیم تغییر از HDD به SSD است. SSD 825 گیگابایتی فضای ذخیره سازی کمتری نسبت به هارد 1 ترابایتی در هر دو PS4 و PS4 Pro خواهد داشت. با این حال، توسعه‌دهندگان ممکن است حجم دانلود بازی را کوچک‌تر کنند و از حافظه کوتاه‌ مدت برای بارگیری موارد بیشتر فراخوانی کنند.

به دلیل سرعت بارگیری  در بازی های در حال اجرا بر روی PS5، توسعه دهندگان مجبور نیستند عناصر ثابت را در یک دانلود اولیه بزرگ بسازند. در عوض، وقتی در حال گذراندن بازی هستید، همه چیز می تواند بارگیری شود و شما حتی متوجه نخواهید شد. بنابراین اگرچه PS5 فضای ذخیره سازی کمتری دارد، بازیکنان به احتمال زیاد به این زودی ها SSD خود را پر نخواهند کرد. یا حداقل آن را با همان سرعتی که با هارد 1 ترابایتی در PS4 یا PS4 Pro پر می کردند، پر می کنند.


مقایسه قیمت‌ آنها با یکدگیر

البته یکی از بزرگترین تفاوت های این کنسول های پلی استیشن قیمت آن است. در حال حاضر، می توانید پلی استیشن 4 (1 ترابایت) را با قیمت 299.99 دلار و پلی استیشن 4 پرو (1 ترابایت) با قیمت 399.99 دلار خریداری کنید.  در حالی که در حال حاضر به سختی می توانید یک PS5 را پیدا کنید، کنسول با اندازه کامل 499.99 دلار برای شما بازگردانده است. مدل تمام دیجیتال سونی با قیمت 399.99 دلار کمی معقول تر است، اگرچه پیدا کردن آن به همان اندازه سخت شده است.

اگر مصمم به صرفه جویی در پول هستید، هنوز هم می توانید یک کنسول عالی با PS4 Pro و یک کتابخانه بزرگ از بازی ها برای بازیهایتان تهیه کنید. با 200 دلار کمتر، می توانید یک کنسول PS4 با فضای ذخیره سازی ارتقا یافته و همان کتابخانه را با گستره از بازی ها تهیه کنید. البته پیدا کردن کنسول‌های قدیمی‌تر سونی به اندازه PS5 سخت می‌شود.

با این اوصاف، کنسول یک سرمایه گذاری است. شما صدها دلار برای یک کنسول جدید پرداخت نمی کنید تا یک بازی روی آن انجام شود و سپس تمام شود. شما یک کنسول می‌خرید تا سال‌ها دوام بیاورد. بنابراین اگر شما یک کنسول برای 3-5 سال یا حتی بیشتر داشته باشید، آیا تفاوت قیمت 100-200 دلاری برای شما اهمیت زیادی دارد؟

اگر می‌توانید پول اضافی را برای PS5 خرج کنید یا می‌توانید صبر کنید تا قیمت PS5 در یک یا دو سال دیگر کاهش یابد، این راهی است که ما پیشنهاد میکنیم. PS5 دارای چنین تغییرات سخت افزاری شدیدی است. بازی‌های شما در PS5 بهتر اجرا می‌شوند، بهتر به نظر می‌رسند و احساس بهتری خواهند داشت. برای من، این ارزش سرمایه گذاری 100-200 دلاری اضافی را دارد. به علاوه بازی‌های انحصاری PS5 که پس از کنار گذاشته شدن PS4 و PS4 Pro منتشر خواهند شد.

 

بازی های PS4 در مقابل PS5

PS4 دارای کتابخانه بزرگی از بازی‌ها است، با بازی‌های مورد علاقه طرفداران مانند God of War و Horizon Zero Dawn می توانید به راحتی بازی کنید و اوقات خوشی را تجربه کنید؛ البته می‌توانید همه این بازی‌ها را هم بر روی PS4 و هم در PS4 Pro انجام دهید. اگرچه ممکن است برخی از عناوین منتشر شده برای PS5 برای PS4/PS4 Pro نیز منتشر شوند، اما در نهایت به PS5 اختصاص خواهند یافت.

سونی نمی‌خواهد فورا طرفداران اختصاصی PS4/PS4 Pro یا کسانی را که نمی‌توانند به PS5 ارتقا دهند، بیگانه کند. با این حال، در پایان روز، سونی می خواهد سود کند و بهترین راه برای آنها این است که به شما انگیزه بدهند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید این بازی فوق‌العاده را بازی کنید، باید کنسول جدید  را بخرید.

نکته مهم در مورد PS5 سازگاری با نسخه قبلی است. شما می توانید تمام بازی های جدیدی را که در نهایت به طور انحصاری برای PS5 عرضه می شوند و تقریباً همه بازی هایی را که برای PS4 عرضه می شوند، بازی کنید. اگر قبلا بازی های PS4 را خریداری کرده اید و به PS5 ارتقا داده اید، همچنان می توانید آنها را بازی کنید. یا اگر برای اولین بار است که کنسول پلی استیشن می خرید، می توانید به راحتی بازی های PS4 را به کتابخانه خود اضافه کنید و آنها را با سخت افزار ارتقا یافته تجربه کنید.

 

اگر من یک خریدار جدید هستم، آیا باید یک PS4 Pro بخرم یا منتظر PS5 باشم؟

اگر کاملاً تازه وارد دنیای کنسول‌های پلی‌استیشن شده‌اید، ما شخصاً توصیه می‌کنیم وقتی PS5 را پیدا کردید، آن را خریداری کنید. با چند صد دلار اضافی، کنسولی دریافت می‌کنید که با تمام سخت‌افزار ارتقا یافته و کل بازی‌های پشت سر هم از نسل PS4 عرضه می‌شود.

حتی اگر در حال حاضر هیچ بازی PS5 را که می‌خواهید بازی کنید، نمی‌بینید، و تنها چیزی که می‌خواهید بازی‌های PS4 است، باز هم ارزش خرید PS5 را دارد. ممکن است بازی‌هایی برای PS5 وجود داشته باشند که بعداً به بازار بیایند و در نهایت آنها را بخواهید. به علاوه، بسیاری از بازی‌های PS4 برای PS5 با به‌روزرسانی رایگان قابل دانلود بهبود خواهند یافت.

و اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید 100 دلار اضافی بپردازید، ممکن است منتظر خرید PS5 باشید. از نظر تاریخی، قیمت معمولاً چند سال پس از عرضه اولیه کنسول کاهش می یابد. سپس، ممکن است بتوانید همان مبلغی را که برای PS4 Pro پرداخت می کردید، پرداخت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که عرضه PS5 باعث شد تا قیمت PS4 و PS4 Pro اندکی کاهش یابد. این به ویژه در مورد مدل‌های دست دوم صدق می‌کند، که با ارتقای گیمرها، بازار را پر می‌کند. بنابراین اگر می خواهید در هزینه خود صرفه جویی کنید و قصد خرید PS5 را تا مدتی بعد در زندگی خود ندارید، این یک مسیر بالقوه دیگر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *